dilluns, 28 de setembre del 2009

Informació prèvia del llibre "Usos educatius dels blocs"

Autors:

Francesc Balagué

Francesc Balagué és mestre d’educació primària i psicopedagog. Actualment està fent la tesi doctoral sobre l’ús dels blogs en educació superior. És autor del blog www.blocdeblocs.net.

Felipe Zayas

Felipe Zayas és professor de Castellano: Lengua y Literatura a l’IES Isabel de Villena, de València. Ha publicat materials per a l’aula i col•labora habitualment en revistes com Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura i Articles. És autor del blog Darle a la lengua.



Sinopsi:

Blogs, edublogs o quaderns de bitàcola; fa escassament quatre anys, uns quants professors pioners van començar a introduir-los en l’àmbit escolar. L’evolució d’aquest fenomen ha estat espectacular i cada vegada són més els serveis i recursos disponibles.

Partint de la seva contextualització en la web 2.0, el blog es descriu com a sistema de gestió de continguts amb una dimensió social i comunicativa molt important. El blog és, en primer lloc, un mitjà de comunicació que pot contribuir a enriquir les interaccions entre els alumnes i entre aquests i el professor per afavorir aprenentatges actius. A més, el blog permet establir comunicació amb persones i grups situats més enllà del centre educatiu.

Aquest dossier té com a finalitat considerar els seus usos i possibilitats educatives dels blogs. Per a aconseguir-ho és necessari descriure l’estructura i les opcions de la plataforma en la qual s’allotja el blog. Alhora, aquesta anàlisi es veu recolzada per una col·lecció d’experiències reals de professors i professores que l’han estat utilitzant i que expliquen els detalls de la seva aplicació didàctica.

Per fomentar-ne l’ús i animar el lector a introduir-se en la “blogosfera educativa” es recullen recursos, manuals i enllaços d’interès que el guiaran en aquest apassionant viatge.



Índex

1. Introducció
1.1. Web 2.0 o web social
1.2. Que és un blog?
1.3. Implicacions socials i educatives
1.4. Blogosfera
1.5. Característiques i Glossari
1.6 Conclusions

2. Blogs educatius
2.1. Introducció
2.2. Els blogs en una pedagogia constructivista
2.3. Classes de blogs

3. Creem un blog
3.1. Introducció
3.2. Característiques generals dels blogs que hem de tenir en compte
3.3. Exemples de plataformes
3.4. Tutorials i recursos

4. Activitats, aprenentatges i paper del professorat i de l’alumnat

4.1. Tipus d’activitats
4.2. Quins aprenentatges promouen els blogs?
4.3. La interacció professor-alumne: paper del professor i de l’alumne en l’ús de blogs
educatius

5. Experiències de professors

5.1. Relació de professors consultats
5.2. Aspectes destacats de les respostes
5.3. Descripció d’experiències i exemples

6. Recursos i enllaços d’interès
6.1. La web 2.0. Els blogs.
6.2. Escriure en els blogs
6.3. Blogs i wikis de recursos
6.4. Planetes educatius

7. Altres eines

7.1. Eines per ser integrades al blog
7.2. Eines externes o complementàries
7.3. Editors de documents i altres eines

8. PMF: preguntes més freqüents

Annex 1: Un programa de taller de blogs
Annex 2: Enllaços esmentats al llarg del llibre




Aquesta informació ha estat extreta de la web